En kjærlighetserklæring....

Jeg har postet flere prosjekter den siste tiden hvor washi har vært et viktig dekorativt element. Og jeg blir bare mer og mer glad i denne tapen, som virker som den kan redde meg ut av en hver kreativ sperre. Jeg fant ut at jeg vill forsøke å dele noe av min kjærlighet til disse taperullene med dere, ved å vie dette innlegget til den japanske maskeringstapen.


En av washiens egenskaper jeg liker så godt er gjennomsiktigheten - som gjør at du kan tape den over hverandre for å skape nye farger og morsomme effekter. Det er det jeg har utnyttet her på dette kortet. Jeg har brukt 5 ulike typer washitape som jeg har tapet i rutemønster på et hvitt ark.


Her har jeg laget to tags..:


Jeg har tapet horisontale striper og distresset kantene med Archival brunt blekk. En kan ikke bruke vannbasert blekk på washien. Deretter har jeg stemplet på motiv, embosset dette og deretter fargelagt med promarkers. Da oppdaget jeg det at fargene i tapen tydeligvis er alkoholbasert. For ansiktet til gutten er ikke fargelagt - jeg har fjernet fargen på tapen med en Promarker blender... Til slutt har jeg hatt litt glossy accent på figuren :)


Tapen kan selvfølgelig brukes til mye mer en kortlaging! Her er noen få av mine ikke-kort kreasjoner :) En annen egenskap washien har er at den kan , akkurat som annen maskeringstape, klistres, taes av og klistres igjen. Perfekt for midlertidig dekorering av interiør!


Det finnes flere produsenter av washi og mange steder å skaffe det. Amerikanske Etsy har flere butikker som selger tape og i Norge er det Andrine og Maren som er stedet du må gå. Jeg oppdaget tapen gjennom Stampartics artikkel om tapen, og ble forelsket ved første øyekast. Kjøpte et par ruller... og veeeel, så har det blitt noen til i senere tid:


Nå har jeg gått gjennom bloggen min og merket alle kort og kreasjoner med washi. Så hvis du vil se mer kan du jo klikke her.. ellers vil jeg foreslå her... eller så kan du jo prøve Google for mer inspirasjon!


Så det var min lille tape-artikkel. Kanskje ble dere inspirert til å prøve dere på å leke med noe nytt? :)

1 kommentar:

  1. Takk for lærerikt innlegg Silje! Ikke umulig at jeg prøver med tapen selv en dag :)

    SvarSlett